Terkini

Wednesday 9 October 2013

KESIHATAN LELAKI DENGAN AIR KOSONG




MINUM AIR PAGI BAGI LELAKI

Lelaki sangat memerlukan  pejagaan kesihatan yang baik bagi melangsungkan kehidupan seharian untuk beribadah kepada Allah dan menerajui sebuah keluarga untuk mencari nafkah apatah lagi bagi memimpin masyarakat dan negara...Disini terdapat tip kesihatan lelaki untuk panduan semua pembaca.
              Selepas bagun dari tidur diawal pagi sebaiknya jangan besihkan gigi ambil air sejuk untuk diminum iaitu air masak yang sejuk,  dalam kedudukan seperti orang mahu merangkak. Sebelum minum tarik nafas. Tahan nafas ketika meneguk (jangan dihembuskan ke dalam gelas). Tegakkan kepala ketika meneguknya, bukan menunggangkan gelas. Minum cara ini dikatakan dapat melegakan kerongkong serta berupaya membersihkan usus perut dari kekotoran dan dahak yang terkumpul semasa tidur. Ia dibersihkan sebagai penyediaan untuk hari yang baru.

Rujukan: Saidina ‘Ali mengajarkan bahawa sebaik-baiknya minum air hujan kerana ia mensucikan badan dan menyembuhkau segala penyakit. Pada waktu pagi minum air sambil berdiri dan waktu malam minum sambil duduk. Islam juga mengajarkan minum dengan meneguk dengan perlahan-lahan, paling sedikit 3 teguk. Mulai dengan Bismillah dan akhiri dengan Alhamdulillah. Rasulullah s.a.w. selalu meminum air bercampur madu di waktu awal pagi.

No comments:

Post a Comment