Terkini

Saturday 12 October 2013

Faedah Halia Dan Daun Bidara Untuk Kecantikan

Manfaat Herba Untuk Kecantikan


Halia, agen mengurangkan angin dalam badan

Apabila kita bercakap berkenaan halia dan halia bara, pasti ramai mengetahui khasiatnya yang dapat membantu membuang lebihan angin dalam badan. Halia atau zanjabil dalam bahasa arab ada disebut di dalam al-Quran. Sebagai contoh di dalam Surah Al-Insan ayat 17, firman Allah Taala yang bermaksud “Dan mereka dalam syurga itu, diberi dari sejenis minuman yang campurannya dari zanjabil.”

Ianya bagus untuk mengeluarkan angin dalam badan, muntah-muntah, cirit-birit,sakit perut, menghangatkan badan dan membantu penghadaman makanan.


Manfaat daun bidara untuk kesihatan harian

Bidara adalah salah satu herba tradisional yang sudah digunakan sejak zaman berzaman. Ramai yang menggunakannya untuk mendapatkan khasiat daun bidara yang baik untuk kebersihan diri dan perubatan. Ia bertindak sebagai agen pembersih semula jadi seperti sabun yang boleh digunakan untuk membersihkan rambut dan kulit. Malah ia juga boleh merawat masalah jerawat.

Selain itu daun bidara juga baik untuk membantu merawat sihir. Walaupun amalan merawat sihir menggunakan daun bidara bukan amalan Rasulullah tetapi ulama’ Salaf sepakat untuk membenarkan amalan ini sebagai kaedah penyembuhan yang tidak melanggar hukum syarak. Kaedah yang diambil dari kitab Imam ibn Qayyim al Jauziyyah adalah seperti berikut:

Ambil tujuh helai daun bidara, tambahkan ke dalam air minuman. Kemudian, baca ayat Kursi, Surah 3 Qul, beberapa potong ayat yang berkenaan dengan menghindari sihir seperti Surah al-A’raf, Surah Yunus dan Surah Taaha dan selawat ke atas Nabi. Kemudian, hembuskan ke dalam air yang diadun dengan daun bidara tadi. Gunakan air itu sebagai minuman dan mandian. Insya-Allah. 

link terdahulu: http://normicantik.blogspot.com

....bersambung.....khasiat lengkuas dan avokado......

No comments:

Post a Comment